Seminarium spår 4:4

När Riksantikvarieämbetets Henrik Summanen samlar Martin Ericsson, spel och mediautvecklare och Jocke Jardenberg, internetchef Helsingborgs kommun på samma scen uppstår magi. Martins medskick är: Ha en härlig resa in i framtiden. Det kommer bara bli skummare. Och Jocke Jardenberg ger svar på frågan varför internet är viktigt: För att det finns! Vi behöver förstå den nya medielogiken. I publiken väcktes många frågor, en person i publiken vittnade om många nya insikter: “Det här känns mer som ett väckelsemöte än ett seminarium på Riksantikvarieämbetet.”

Henrik Summanen som arbetar på Riksantikvarieämbetets informationsavdelning inleder med en diskussion kring den digitala världen: Den är inte massmedial, det vill säga en som sänder till många. Den digitala världen bygger på bärare av budskap som sprids. Han menar att kulturarvssektorn kanske tror att vi är digitala, medan många av de digitala projekten i själva verket är analoga. Han nämner forumet Flashback som ett exempel på plattform där kulturarvsinstitutionerna bör finnas för att möta sina målgrupper.

Martin Ericsson tog med publiken på en hisnande resa in i spelutvecklingen. Han guidar publiken genom världar skapade genom åskådarkultur, interaktiv kultur och deltagarkultur och exemplifierar med olika spelformer. Det finns många beröringspunkter mellan spelutveckling och museiverksamhet och redan idag arbetar många museer med så kallad förstärkt verklighet via digitala plattformar. Han menar också att museernas verksamhet är en guldgruva för spelutvecklare och nämner också Riksantikvarieämbetets berättarcommunity Platsr som ett riktigt drömprojekt att bygga spel på utifrån deltagarkultur.

Enligt Jocke Jardenberg behöver vi förstå den nya medielogiken: Internet är viktigt – för att det finns! Från att nästan ingen finns på nätet finns nästan alla där. Vi kommunicerar inte bara, vi kollaborerar via nätet. Vi skapar inte bara kommersiella värden – vi skapar även kunskap. Här tar han Wikipedia som exempel: “Det finns fler fel i de traditionella uppslagsverken än på Wikipedia visar en ny undersökning.”

Jocke Jardenberg är Internetchef i Helsingborgs kommun, han visar på många fina exempel från Helsingborgs stad, hur den lever på nätet och hur man kan integrera digitala strategier i stadsplaneringen.

Här finns Jockes presentation -»

Kolla in intervjun med Jocke Jardenberg här -»

Refererat av: Christina Lingdén, kommunikatör Riksantikvarieämbetet